Rosnąca popularność samochodów hybrydowych niekoniecznie wynika z preferencji konsumentów, a z topniejącej dostępności pojazdów z silnikami spalinowymi, obowiązujących przepisów oraz zielonej polityki. Niezależnie od przyczyn, hybrydy stanowią coraz większą część rynku, a ich użytkownicy mają coraz więcej pytań – odpowiedzmy na niektóre z nich.
Co to jest samochód hybrydowy?
Układ hybrydowy to układ napędowy, w którym współdziałają różne źródła energii. Najczęściej są to silniki: spalinowy i elektryczny. Słowo “hybryda” pochodzące z łaciny i oznaczające krzyżówkę, mieszańca różnych gatunków doskonale ujmuje ten stan rzeczy.
Nadwyżki energii produkowane przez silnik spalinowy wykorzystywane są do ładowania akumulatora/ów, a zgromadzona w ten sposób energia jest wykorzystywana, by pokryć zapotrzebowanie elektryczne układu napędowego.
“Dwunapędowość” pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa, zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, a nawet, w zależności od danego rozwiązania, zwiększenie mocy samochodu.
Rodzaje samochodów hybrydowych
Samochody hybrydowe w zależności od stopnia rozbudowania układu napędowego oraz udziału energii elektrycznej w trakcie użytkowania pojazdu, możemy podzielić na:
- mikrohybrydy (mHEV) – silnik elektryczny nie jest tutaj w stanie samodzielnie napędzić pojazdu, pełni więc rolę alternatora i rozrusznika oraz odzyskuje energię podczas hamowania, doładowując akumulator czy zasilając urządzenia pokładowe,
- hybrydy miękkie (mild / semi hybrids / półhybrydy) – w odróżnieniu od mikrohybrydy, hybryda miękka może krótkotrwale dodać mocy jednostce spalinowej,
- pełne hybrydy (HEV) – silnik elektryczny nie tylko może wesprzeć spalinowy, ale i go zastąpić, samodzielnie napędzając pojazd. Nie ma jednak możliwości ładowania HEV zewnętrznym źródłem energii, a więc jednostka elektryczna może ją pozyskiwać wyłącznie z pracy silnika spalinowego oraz podczas hamowania. Ten rodzaj układu napędowego sprawdza się najlepiej w ruchu miejskim, przy niskich prędkościach,
- hybrydy plug-in (PHEV) – to pełne hybrydy, ale z możliwością ładowania z zewnątrz. Alternatywa dla tych, którzy myślą o elektryku, ale obawiają się ograniczonego zasięgu samochodu o napędzie elektrycznym i wolą mieć również silnik spalinowy, tak na wszelki wypadek 😉
Serwisowanie samochodu hybrydowego
W hybrydzie mamy dwa rodzaje napędu, które ze sobą współpracują – czy to oznacza, że serwisowanie auta hybrydowego będzie dwukrotnie bardziej skomplikowane niż pojazdu z jednym napędem? Nie. Będzie wielokrotnie bardziej skomplikowane.
W mikrohybrydzie do klasycznego napędu mamy dołożony system Start-Stop i rekuperację, czyli odzyskiwanie energii podczas hamowania. Jednak w pełnej hybrydzie dochodzą do tego funkcje Boost (wspomaganie przy wyprzedzaniu) czy możliwość autonomicznej pracy napędu elektrycznego, a to nie wszystko! Za każdą z dodatkowych możliwości, stoją dodatkowe “podzespoły”, a właściwie całe układy podzespołów, co komplikuje kwestie związane z serwisowaniem i naprawami.
By ustrzec się przed kosztowną i trudną do usunięcia awarią, właściciel auta hybrydowego powinien bezwzględnie przestrzegać interwałów obsługowych oraz serwisować pojazd z zastosowaniem części i akcesoriów spełniających normy i wymogi producenta. Nie bez znaczenia jest również wybór profesjonalnego warsztatu – czyli jakiego?
Jaki warsztat dla samochodu hybrydowego?
Komu powierzyć swoje auto, jeśli jego budowa jest wielokrotnie bardziej skomplikowana niż auta z tradycyjnym napędem? Warto zwrócić uwagę na kilka aspektów:
- wykwalifikowana kadra
W pojeździe hybrydowym nawet najprostsze czynności, takie jak np. odpowietrzenie układu chłodniczego, są znacznie bardziej wymagające niż w samochodzie spalinowym. Mnogość elementów, pompek, pomp, zaworów, wymienników, itd. sprawia, że bez specjalistycznej wiedzy, nawet pracownik zaopatrzony w niezbędne narzędzia nie podoła wyzwaniu. Przed oddaniem hybrydy do danego serwisu warto więc dopytać o doświadczenie, specjalizacje czy ukończone szkolenia.
- dostęp do dokumentacji technicznej pojazdu
Ważne, by warsztat miał wgląd do instrukcji napraw, bo mogą się znacząco różnić w zależności od marki i modelu samochodu.
- specjalistyczne wyposażenie warsztatu
Na nic się zdadzą wiedza i dokumenty, jeśli serwis nie ma nowoczesnego wyposażenia do obsługi i naprawy samochodu hybrydowego, w którym ze względu na wysokie napięcie, nawet rodzaj śrubokręta ma znaczenie! Komputer diagnostyczny to w zasadzie standard w polskich warsztatach, jednak oprogramowanie dedykowane samochodom hybrydowym już niekoniecznie. Przytaczając ponownie przykład odpowietrzania układu chłodniczego – tymi wszystkimi zaworkami i pompkami w trakcie odpowietrzania coś przecież musi sterować. Bez odpowiedniej technologii ani rusz.
- BHP
Zdawać by się mogło, że oddając samochód do warsztatu, nie powinniśmy przejmować się tym, czy są w nim przestrzegane zasady BHP. Nic bardziej mylnego! Jeśli stanowiska nie są odpowiednio wyposażone i oznakowane, pracownicy nie posiadają ważnych uprawnień i wykonują czynności, których wykonywać nie powinni, konsekwencje tych zaniedbań mogą być dotkliwe nie tylko dla serwisu ale i dla właściciela pojazdu. Może dojść do poważnego uszkodzenia jednostki – zarówno tej napędowej, jak i… ludzkiej. Co więcej, ubezpieczyciel może nie wypłacić odszkodowania z uwagi na niedopełnienie obowiązku ciążącego na pracowniku warsztatu.
Tych kilka oczywistych kwestii z pewnością nie wyczerpuje tematu, warto jednak o nich pamiętać, by zmniejszyć ryzyko ewentualnych rozczarowań i uszkodzenia swojego samochodu.
Użytkowanie samochodu hybrydowego
Jazda hybrydą właściwie nie różni się od jazdy samochodem napędzanym klasycznym silnikiem. Prawa fizyki obowiązują dokładnie tak samo w pierwszym, jak i w drugim przypadku. Zdziwienia nie powinien więc budzić fakt, że tutaj również mają zastosowanie zasady Eco Drivingu. Ba, można nawet pokusić się o stwierdzenie, że rekuperacja jest skrojona pod ten typ użytkowania pojazdu.
Obecnie każdy producent wyposaża samochód hybrydowy w tzw. “ekomizery”, czyli komunikaty podpowiadające, co robić, by zwiększyć zasięg, zmniejszyć emisję czy obniżyć koszty użytkowania. Główna zasada eco drivingu? Jak najwięcej “hamować silnikiem”, a możliwe jak najmniej dodawać gazu.
Użytkując na co dzień hybrydę, warto pamiętać, że temperatura otoczenia ma kluczowe znaczenie. Niezależnie od rodzaju zastosowanego akumulatora, jego pojemność spada wraz ze spadkiem temperatury. Logicznym jest więc wzrost opłat za paliwo, którego będziemy musieli zużyć w tym czasie więcej. W przypadku pojazdów plug-in, czyli z możliwością ładowania baterii z zewnętrznego źródła, najlepiej zaplanować ładowanie w czasie, gdy cena za kWh wynosi najmniej, np. w nocy.
Hybryd coraz więcej
Hybrydy nie są nowością na rynku motoryzacyjnym. Choć pierwsze egzemplarze były dość powolne, to rozwój technologii pozwolił na to, że w obecnych czasach dorównują, a nawet przewyższają osiągami pojazdy o napędzie konwencjonalnym. Bezsprzecznie trzeba przyznać, że stanowią coraz większą część użytkowanych pojazdów, zarówno przez osoby prywatne, jak i floty samochodowe.
Korzystanie z auta hybrydowego nie różni się mocno od jazdy autem z tradycyjnym napędem, jednak serwisowanie to już zupełnie inna kwestia. Nic więc dziwnego, że możemy się spodziewać coraz większej liczby warsztatów specjalizujących się w obsłudze i naprawach hybryd. I dobrze, bo bez specjalistycznej wiedzy i narzędzi, nawet najprostsze czynności warsztatowe bywają problematyczne, a konsekwencje popełnionych błędów niemałe.
Samochody hybrydowe w Twojej flocie?
Wybierz partnera, który wie, jak się z nimi obchodzić. Zapytaj o ofertę indywidualną obsługi floty:
Czytaj także:
Likwidacja szkód komunikacyjnych
Opony zimowe – poradnik (nie tylko) dla menedżera floty samochodowej
Opony całoroczne czy zimowe? Czy ogumienie wielosezonowe ma sens w przypadku floty samochodowej?