Kolizja sama w sobie jest doświadczeniem niezwykle stresującym. Co zrobić, by nam, jako poszkodowanym, dodatkowych nerwów nie przysporzyła procedura odszkodowawcza? Czy samo oświadczenie o zdarzeniu drogowym to wystarczający dokument? Ile mamy czasu na zgłoszenie szkody? Sprawdźmy.
Co to jest szkoda komunikacyjna?
Szkoda komunikacyjna to szkoda, która powstała wskutek kolizji lub wypadku drogowego. Dotyczy pojazdów biorących udział w zdarzeniu. Jeśli naprawa samochodu przekracza 70% (w przypadku ubezpieczenia z AC) lub 100% (w przypadku OC) jego wartości, mówimy o szkodzie całkowitej.
Szkodę komunikacyjną należy rozróżnić od szkody osobowej, a więc takiej, która powstała w wyniku pogorszenia się stanu zdrowia, trwałego uszczerbku na zdrowiu czy nawet śmierci uczestnika wypadku.
Zgłaszanie szkód komunikacyjnych
Jeśli doszło do niegroźnej stłuczki, w wyniku której nikt nie doznał obrażeń, nie trzeba wzywać policji. W przypadku pojazdu służbowego o zdarzeniu należy zawsze powiadomić pracodawcę/administratora floty.
W Polskim Serwisie Floty masz kontakt z Biurem Obsługi Klienta 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, więc możesz liczyć na natychmiastowe wsparcie.
Jednak bez względu na to, czy podróżowałeś samochodem prywatnym czy flotowym, jako poszkodowany musisz dopilnować, by sprawca podpisał oświadczenie o zdarzeniu drogowym z zapisem o przyznaniu się do winy. Co dokładniej powinien zawierać ten dokument?
- dane osobowe uczestników kolizji (imiona, nazwiska, adresy, numery telefonów, numery, daty ważności i miejsca wydania prawa jazdy),
- dane z polisy sprawcy,
- dane świadków (jeśli byli),
- opis zdarzenia (warto naszkicować drogę i zaszłe zdarzenie, zrobić dokumentację zdjęciową),
- zapis o odpowiedzialności sprawcy za zdarzenie,
- podpisy – Twój i sprawcy.
Jako poszkodowany, powinieneś również zgłosić szkodę komunikacyjną do towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy. Masz na to do trzech lat od dnia wystąpienia zdarzenia, a przy szkodzie z AC od 3 do 7 dni. W przypadku pojazdu flotowego, z administratorem floty warto skontaktować się natychmiastowo, co da mu szansę na błyskawiczną reakcję i wszczęcie procedur odszkodowawczych. Co więcej, im szybciej powiadomisz fleet managera, tym prędzej otrzymasz samochód zastępczy i płynnie wrócisz do pracy.
Dobrze zarządzana flota to taka, która ma jasną politykę postępowania również w awaryjnych sytuacjach. Pracownik powinien otrzymać jasne instrukcje, jak zachować się w przypadku kolizji czy poważniejszego wypadku. Między stronami powinny zostać również ustalone klarowne zasady odpowiedzialności finansowej. Prawo jest po stronie pracownika, jednak zdarzają się sytuacje, w których może on zostać pociągnięty do partycypacji w kosztach naprawy samochodu. Bez wyjątku, bezkarność anuluje jazda pod wpływem alkoholu.
Metody likwidacji szkód komunikacyjnych
W praktyce usuwania szkód komunikacyjnych można wyróżnić trzy podstawowe metody: kosztorysową, bezgotówkową i fakturową.
Metoda kosztorysowa (gotówkowa) likwidacji szkody komunikacyjnej
Metoda kosztorysowa wymaga opracowania kalkulacji. Rzeczoznawca szacuje koszty naprawy na podstawie otrzymanej dokumentacji zdjęciowej lub/i oględzin uszkodzonego pojazdu.
Od wyceny możesz się odwołać, jeśli uznasz ją za zaniżoną. Jeśli ją zaakceptujesz, otrzymasz odszkodowanie w formie pieniędzy i będziesz sam odpowiadać za likwidację szkody, w tym dopilnowanie terminu naprawy i jej jakość. Sam zdecydujesz o wyborze warsztatu (bądź samodzielnej naprawie) i wykorzystanych częściach – oryginalne vs. zamienniki. W przypadku szkód nieznacznych, które nie wpływają na kierowanie pojazdem (jak np. rysy na lakierze), możesz nawet zrezygnować z naprawy – ubezpieczyciel nie będzie wymagał dokumentów, które potwierdzałyby jej wykonanie.
Metoda fakturowa
Poszkodowany odpowiada za rozliczenie szkody, a następnie przedkłada ubezpieczycielowi fakturę za wykonaną naprawę pojazdu.
To rozwiązanie, podobnie jak metoda gotówkowa, wymaga Twojego zaangażowania. Co więcej, musisz uprzednio sam zapłacić warsztatowi, a dopiero w następnym kroku ubiegać się o zwrot środków od Towarzystwa Ubezpieczeń sprawcy kolizji.
Metoda bezgotówkowa (serwisowa) likwidacji szkody komunikacyjnej
W przypadku bezgotówkowego usunięcia szkody komunikacyjnej, jak sama nazwa wskazuje, gotówka nie przechodzi przez ręce poszkodowanego, a uszkodzony samochód jest naprawiany w autoryzowanym warsztacie (ASO) bądź w upoważnionym serwisie współpracującym z ubezpieczycielem, u którego sprawca wykupił OC.
Po oddaniu pojazdu nie musisz interesować się formalnościami – to warsztat wystawia fakturę ubezpieczycielowi. Czekasz jedynie na telefon z informacją, że naprawiony samochód jest gotowy do odbioru.
Rozliczenie szkody komunikacyjnej z AC
W przypadku usuwania szkód komunikacyjnych z OC to poszkodowany decyduje o metodzie. Jeśli jednak rozliczasz szkodę z AC sprawa wygląda nieco inaczej. Tutaj już na etapie zawierania ubezpieczenia, z góry wybierasz metodę oraz określasz ewentualny tzw. udział własny (określona w umowie część wartości szkody, jaką zobowiązujesz się opłacić w przypadku jej zaistnienia), który ma przełożenie na wysokość składki.
Likwidacja szkody we flocie samochodowej
Jak to jest w przypadku kolizji samochodem służbowym?
Z Polskim Serwisem Floty znacznie prościej!
Z perspektywy pracownika/użytkownika pojazdu, proces likwidacji szkody komunikacyjnej wygląda tak samo w przypadku kolizji, szkody parkingowej czy uszkodzenia mechanicznego, do którego doszło w czasie jazdy, np. gdy kamień uderzy w szybę. Wystarczy zgłoszenie sytuacji, a potem już wszystkim zajmują się nasi eksperci, zapewniając Twojej firmie spokój i nieprzerwaną mobilność.
Nie tylko gwarantujemy, jeśli to konieczne, holowanie czy pojazdy zastępcze, ale i pomagamy w zgłaszaniu szkód w Towarzystwie Ubezpieczeń, wykonujemy niezbędną dokumentację, a po naprawie windykujemy należności w imieniu Twojej firmy.
Uszkodzone pojazdy naprawiamy w naszych Autoryzowanych Punktach Obsługi oraz serwisach niezależnych zlokalizowanych na terenie całej Polski. Troszcząc się o najwyższą jakość napraw, w warsztatach partnerskich wykonujemy regularne audyty, masz więc pewność, że auto wróci naprawione rzetelnie, z wykorzystaniem części oryginalnych bądź wysokiej klasy zamienników, z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa. Każdą z napraw rozliczamy bezgotówkowo i transparentnie. Jako właściciel/administrator floty otrzymasz od nas szczegółowy raport.
Potwierdzona historia napraw blacharsko-lakierniczych
Udokumentowana historia napraw blacharsko-lakierniczych jest bardzo istotną, jednak często pomijaną kwestią, zarówno przy samych naprawach, jak i podczas sprzedaży/zakupu samochodu.
Serwisowanie pojazdu w warsztatach rzetelnie prowadzących dokumentację, mogących wykazać zakres prac i listę wymienionych części, to gwarancja naszej wiarygodności przy późniejszej sprzedaży auta. Brak pełnej dokumentacji, historia napraw, która urywa się w pewnym momencie, budzą niepokój kupującego. Nie wiadomo, co się działo z samochodem, czy był uszkodzony, a jeśli tak, to w jakim stopniu. Każdy chciałby nabyć auto w idealnym stanie, jednak na biorąc pod uwagę realia i rynek samochodów używanych, to właściwie niemożliwe.
Z uwagi na powyższe, Polski Serwis Floty prowadzi pełną dokumentację szkodową oraz nadzór nad likwidacją szkód pojazdów powierzonych nam do obsługi, a serwisy współpracujące z Polskim Serwisem Floty są wysoce wyspecjalizowane w zakresie napraw blacharsko-lakierniczych.
Dokumentacja uwzględniająca historię napraw to min.:
- protokół przyjęcia/wydania pojazdu do naprawy,
- dokumentacja zdjęciowa,
- wycena kosztów naprawy, sporządzona w programie eksperckim,
- faktury zakupu części.
W Polskim Serwisie Floty jesteśmy zdania, że warto posiadać pełną udokumentowaną historię napraw, dzięki której łatwiej i z większą korzyścią sprzedamy używany pojazd. Nasi pracownicy działu likwidacji szkód posiadają doświadczenie z zakresu obsługi merytorycznej oraz technicznej, co pozwala im optymalnie wybrać sposób naprawy pojazdu.
Dziedzina likwidacji szkód to obszerny temat, a podejście do każdej z nich powinno być potraktowane indywidualnie. Nie inaczej jest w Polskim Serwisie Floty. Zachęcamy do nawiązania współpracy w zakresie obsługi floty samochodowej.
Zapytaj o indywidualną ofertę
Czytaj także:
Administrator floty vs. outsourcing zarządzania flotą
Opony zimowe – poradnik (nie tylko) dla menedżera floty samochodowej
Opony całoroczne czy zimowe? Czy ogumienie wielosezonowe ma sens w przypadku floty samochodowej?