Opony wielosezonowe

Opony całoroczne czy zimowe? Czy ogumienie wielosezonowe ma sens w przypadku floty samochodowej?

Z opon wielosezonowych korzysta znikomy procent flot samochodowych. Choć niektórych fleet managerów kusi perspektywa optymalizacji kosztów, to przy głębszej analizie najczęściej okazuje się, że opony całoroczne to pozorna oszczędność. W zdecydowanej większości przypadków najlepszym rozwiązaniem są opony sezonowe – letnie i zimowe. 

Opony wielosezonowe, czyli letnie i zimowe w jednym

Opony wielosezonowe, zwane całorocznymi to kompromis pomiędzy oponami letnimi a zimowymi. W mieszance gumowej, z której są wykonane, znajdziemy zwiększoną zawartość krzemionki, co zapewnia większą elastyczność, również przy niskich temperaturach. Posiadają wzór podobny do opon letnich, jak i liczne nacięcia (lamele) typowe dla opon zimowych, dzięki czemu sprawdzają się nieźle zarówno na suchej nawierzchni, jak i mokrej, z błotem pośniegowym. 

Jednak jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego – czy to powiedzenie potwierdza się przy oponach wielosezonowych? Sprawdźmy.

Opony wielosezonowe – zalety

  • Można je użytkować przez cały rok, co eliminuje koszty związane z koniecznością posiadania drugiego kompletu opon, ich magazynowania i sezonowej wymiany.
  • Flota samochodowa nie musi pojawiać się na sezonowej wymianie dwa razy do roku.
  • Zapewniają bezpieczeństwo i komfort jazdy na dobrym poziomie, ALE w umiarkowanych warunkach atmosferycznych (nie za zimno, nie za ciepło) oraz w ruchu miejskim. 
  • Jednorazowo kosztują mniej niż zakup kompletu opon letnich i zimowych.

Opony wielosezonowe – wady

  • Zużywają się szybciej od opon letnich i zimowych z porównywalnej półki. Można założyć, że w pojeździe, który pokonuje rocznie ponad 20 tys. kilometrów będzie należało je wymienić na nowe po dwóch latach.  
  • Przez połączenie różnych rodzajów bieżnika i zastosowaną mieszankę gumową są zazwyczaj głośniejsze od opon sezonowych, co wpływa na komfort jazdy. 
  • Przyczyniają się do większego zużycia paliwa – średnio kilkanaście procent więcej. 
  • Nigdy nie zapewnią bezpieczeństwa na poziomie tego, jakie gwarantują opony przeznaczone na konkretną porę roku.

  • Bezpieczeństwo jest ważne z punktu widzenia każdego uczestnika ruchu, jak i z perspektywy biznesu. Żaden przedsiębiorca nie lubi rozliczać kolejnej szkody, której można było uniknąć. 

    Polskie prawo nie nakazuje sezonowej wymiany opon, warto jednak pamiętać, że przy ewentualnych szkodach, ubezpieczyciel może wykorzystać argument o oponach wielosezonowych na naszą niekorzyść.

    W przypadku AC w zapisach do ogólnych warunków ubezpieczenia (OWU) często pojawia się punkt o konieczności dostosowania ogumienia do panujących warunków. Jednak opony wielosezonowe posiadają homologacje tożsamą z oponami zimowymi, zatem przy zdarzeniu drogowym zimową porą brak “zimówek” nie musi oznaczać braku wypłaty odszkodowania. W przypadku OC obowiązują zapisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, a w tej (póki co) nie ma wzmianki o obowiązkowych oponach zimowych, zatem ubezpieczyciel nie może uchylić się od wypłaty odszkodowania, wskazując jako przyczynę brak “zimówek”.

  • Mają słabą wydajność w skrajnych warunkach atmosferycznych.

  • Opony wielosezonowe mogą nie poradzić sobie z zimową aurą, śniegiem i lodem, jak i upałami. Mocno twardnieją przy bardzo niskich temperaturach i zbyt miękną w wysokich, co przyczynia się między innymi do gorszego komfortu i bezpieczeństwa jazdy, mniejszej przyczepności i szybszego zużycia opony. Ryzyko utknięcia na drodze czy utraty panowania nad pojazdem i kolizji jest większe niż w przypadku opon przeznaczonych na konkretną porę roku. Podobnie jak ryzyko uszkodzenia elementów podwozia. To dodatkowe koszty dla floty.

  • Nie sprawdzą się w pojazdach z jednostkami o dużej mocy, poruszającymi się nie tylko w ruchu miejskim, robiącymi rocznie trasy powyżej kilkunastu tysięcy kilometrów, co już zazwyczaj dyskwalifikuje je w zastosowaniu we flocie samochodowej.

  • “Opony wielosezonowe znajdziemy najczęściej na pojazdach wynajmowanych na podstawie umów krótkoterminowych bądź podczas wynajmu pojazdów na godziny. Wielu użytkowników jednego pojazdu w krótkim czasie oraz stosunkowo niewielki pokonywany dystans w warunkach miejskich sprzyja ogumieniu tego typu. Czy takie rozwiązanie sprawdzi się w pojeździe przedstawiciela handlowego? Zdecydowanie nie polecamy.”

    Wojciech Baranowski, Dyrektor Operacyjny, Polski Serwis Floty

  • Co oczywiste, nie sprawdzą się w krajach, gdzie opony zimowe są obowiązkowe.

Serwis opon wielosezonowych, czyli porozmawiajmy o pieniądzach

W wielu przypadkach opony całoroczne dla floty to pozorna oszczędność. Koszty często równoważą się, a w finalnym rozrachunku lepszym wyborem, jako bezpieczniejsze i trwalsze, okazują się opony sezonowe. 

Argument o oszczędności czasu również można obalić. Wprawdzie “wielosezonówek” nie trzeba wymieniać dwa razy w roku, jednak wymagają takiego samego serwisu jak opony letnie czy zimowe – nie należy zapominać choćby o wymianie wentyli, okresowym wyważaniu kół czy rotacyjnej zamianie opon. 

Opony całoroczne vs. sezonowe

Podsumujmy:

Opony sezonowe – letnie i zimoweOpony wielosezonowe

+ Maksymalne bezpieczeństwo i komfort jazdy. 
+ Mniejsze zużycie paliwa niż w przypadku opon całorocznych. 
+ Wolniejsze zużycie elementów podwozia. 
+ Możliwość dopasowania i zastosowania w każdym pojeździe.
+ Wolniejsze zużycie bieżnika.

– Koszty związane z sezonową wymianą i przechowywaniem opon.
– Konieczność poświęcenia czasu użytkowników pojazdu na okresową wymianę dwa razy do roku z jednoczesną kontrolą stanu ogumienia.  
– Dwa komplety opon. 

– Bezpieczeństwo i komfort jazdy na niższym poziomie niż w przypadku opon sezonowych.
– Większe ryzyko utraty przyczepności lub utknięcia pojazdu na trasie.
– Większe zużycie paliwa.
– Szybsze zużycie elementów podwozia. 
– Niepolecane do pojazdów z silnikami o dużej mocy, jak i dla kierowców z “ciężką nogą”. 
– Koszty związane z szybszym zużyciem bieżnika i koniecznością zakupu nowych opon.
– Konieczność poświęcenia czasu użytkowników pojazdu na regularny serwis ogumienia.

+ Jeden komplet opon (jednak droższy od pojedynczego kompletu opon letnich lub zimowych).

Patrząc na powyższe zestawienie, trudno nie oprzeć się pokusie, by stwierdzić, że jedynym plusem opon wielosezonowych jest jednorazowo niższy wydatek – kupujemy jeden komplet opon zamiast dwóch. Długofalowo, choć koszty często są porównywalne, to w kwestii jakości, bezpieczeństwa i komfortu, nic nie zastąpi ogumienia sezonowego – letniego i zimowego.

Bezpieczeństwo zaczyna się od opon

Rynek oponiarski się zmienia, podobnie jak zmienia się klimat. Opony wielosezonowe zdają się być doskonałym rozwiązaniem w sytuacji, gdy zima jest krótka i mało mroźna, lato nie męczy upałami, a nasza flota samochodowa… nie pokonuje dziesiątek czy setek kilometrów rocznie, co jest zazwyczaj mało możliwym scenariuszem.

W Polsce mamy coraz częściej do czynienia ze skrajnymi zjawiskami atmosferycznymi, a powiedzenie “że zima zaskoczyła drogowców” nie wzięło się znikąd. Warunki na trasie po prostu bywają trudne. Dla użytkownika pojazdu z oponami całorocznymi – jeszcze trudniejsze. 

Porównując lata 2021 i 2022, widzimy, że procentowy udział sprzedaży opon całorocznych w całościowej sprzedaży opon dla flot samochodowych pod opieką Polskiego Serwisu Floty, utrzymuje się na niezmiennie niskim poziomie i stanowi zaledwie 1,4%. 

Fleet managerowie dostrzegają wady opon całorocznych dla flot samochodowych i jak dotąd nic nie wskazuje na to, by ta sytuacja miała ulec zmianie. 

O ile ogumienie całoroczne można poważnie rozważać w przypadku pojazdów do użytku prywatnego, którymi pokonujemy niewielkie odległości w ruchu miejskim, o tyle w zdecydowanej większości przypadków “wielosezonówki” nie sprawdzą się w pojazdach flotowych.

Opony wielosezonowe – FAQ

Ceny są różne w zależności od wymiarów opony i jej producenta. Opony wielosezonowe 16'' znajdziemy już w cenach poniżej 200 zł. Czy to się opłaca? W przypadku floty samochodowej nie trzeba wysyłać pojazdów na sezonowe wymiany ani płacić za magazynowanie drugiego kompletu opon. Jednak opony całoroczne również należy regularnie serwisować. Ich żywotność jest krótsza, a komfort i bezpieczeństwo jazdy niższe, dlatego alternatywa w postaci “wielosezonówek” jest bardzo rzadko preferowana przez fleet managerów.

Wszystko zależy od budżetu i Twoich potrzeb. Wybierając opony całoroczne, warto zapoznać się z testami przeprowadzanymi przez organizacje motoryzacyjne oraz magazyny, w których opony wielosezonowe są często porównywane z sezonowymi odpowiednikami. W przypadku floty nasi specjaliści z Biura Obsługi Klienta doradzą najlepszą opcję dla Twojej floty samochodowej i… w zdecydowanej większości przypadków będą to opony sezonowe. Opony całoroczne w przypadku floty wybierane są właściwie wyłącznie do pojazdów wynajmowanych na godziny czy w ramach umów krótkoterminowych.

Potrzebujesz wsparcia w zakresie serwisu ogumienia dla swojej floty? Skontaktuj się z nami.

Formularz kontaktowy